nieuws

Derde dinsdag: Borremans’ Visie

Als ik deze column schrijf, is Sint Nicolaas ongeveer 24 uur in het land. Zaterdag 18 november. Beetje vreemde dag. Anti-Zwarte Pieten op weg naar Friesland, die worden tegengehouden door anti-anti-Zwarte Pieten uit Friesland. Het is allemaal heel erg 2017. Net zoals het weer. Regen en wind in het noorden des lands en in het midden, in mijn dorp: bloeiende bloesem. Ook dát is 2017. De Sinterklaas uit mijn jeugd reed op zijn schimmel over besneeuwde daken, slechts verlicht door de maan, die door kale bomen scheen. In Amsterdam Osdorp kwam de goedheiligman gisteren aan op een kameel. En door het raam kijkend, zie ik dat de berkenboom in de tuin van mijn buren nog vol in blad staat.

Sinterklaasboek
Het klimaat en Sinterklaas kennen een opmerkelijke overeenkomst. Het zijn allebei onderwerpen waar mensen zich erg druk over maken. Al járenlang. In de jaren tachtig, toen de inmiddels vergeten zure regen een groter probleem was dan het klimaat, waren er bijvoorbeeld al actiecomités tegen een te vroege komst van de kerstman. De vroege komst van pepernoten in de winkels is ook elk jaar weer een reden voor emotioneel commentaar. Het Sinterklaasfeest is geen statisch verschijnsel, maar een cultureel-maatschappelijk fenomeen, dat voortdurend in beweging is. Overigens pas sinds het midden van de negentiende eeuw toen het Sint Nicolaasfeest, zoals wij dat nu nog steeds kennen, ontstond.

Opvoedingsidealen
Het was de Amsterdamse schrijver en onderwijzer Jan Schenkman, die in 1850 het eerste échte Sinterklaasboek schreef: ‘Sint Nicolaas en zijn knecht’. Dit boek voldeed aan alle criteria waaraan een Nederlands kinderboek in de negentiende eeuw moest voldoen. Het moest een geïllustreerd verhaal zijn en pedagogische elementen bevatten zoals het belonen van brave kinderen (“Wie zoet is, krijgt lekkers…”) en het straffen van ondeugende (“… wie stout is de roe.”). Het ging om de opvoedingsidealen van de gegoede burgerij uit de negentiende eeuw. Schenkman past er echter voor om van zijn boek een streng moralistisch boek te maken. Zijn moest boek vrolijkheid brengen. Hij had oog voor de noden van arme kinderen en gaf in zijn boek ruim baan voor technologische innovaties. Vandaar die stoomboot. Voor zijn tijd een technisch novum.

Commercie
‘Sint Nicolaas en zijn knecht’ is in de decennia na 1850 nog meerdere malen is herdrukt. Tot in de twintigste eeuw. Hierbij werd de inhoud voortdurend aan de tijd aangepast. Zo droeg de knecht van Sint in de editie van 1850 nog een harembroek. In de herdruk van 1855 draagt hij de kledij van een zestiende-eeuwse page, het tenue zoals wij dat nu nog steeds kennen voor Zwarte Piet. Overigens komt die benaming pas voor eerst voor aan het eind van de negentiende eeuw. Opmerkelijk is ook dat Schenkman aandacht besteed aan de commerciële aspecten rond het Sinterklaasfeest. Zijn boek bevat hoofdstukken als ‘St. Nikolaas bij den Banketbakker’ en ‘St. Nikolaas bij den Boekwinkel’. In deze hoofdstukken wordt in rijmvorm omschreven wat er in de Sinterklaastijd bij de bakker te koop moet zijn: ‘Wat heerlijke poppen! Wat keurig banket.’ En dat het zo’n plezier is om elkaar een boek cadeau te doen: ‘Een boekje met prentjes geeft jaren lang pret’.

Vrolijkheid
Het Sinterklaasfeest is dus altijd een commercieel feest geweest. Ik ben een traditioneel mens en vind het daarom jammer dat ik nu al zoveel kerstetalages zie. Hoe mooi ze ook zijn, de retail moet de komende drie weken Sinterklaas uitstralen. Juist in een tijd, waarin Sint en vooral Piet – al of niet terecht – bron zijn van heftige discussies, is het juist aan de retail om  –  eendachtig Jan Schenkman – de vrolijkheid van dit unieke feest voor kleine én grote mensen te benadrukken.

Remko Posthuma start als Technology Director bij Goud Uberconnected

Goud Uberconnected zet de volgende belangrijke stap door Remko Posthuma aan te trekken als Technology Director.

Chateau Amsterdam: ‘Wijn maken is een kunst’.

Willem-Paul Logman praat in de vijfde editie van ShopWatch met Jos en Remy Harrewijn, de mannen achter Nederlands’ eerste city winery.

Huib Maaskant Creatief Directeur bij Goud Uberconnected

Huib Maaskant Creatief Directeur bij Goud Uberconnected

Het in Amsterdam gevestigde bureau Goud Uberconnected heeft Huib Maaskant aangetrokken als Creatief Directeur.

Solar Plus tour B2B klantactivatie

Solar Plus Tour

Om het Solar Plus assortiment te activeren heeft Redmint samen met Solar een Solar Plus Tour georganiseerd.

Overname brand-shoppermarketingbureau Redmint door Goud Uberconnected

Social media- en merkactivatiebureau Goud Uberconnected heeft brand-shoppermarketingspecialist Redmint overgenomen.

Fiskars Roadshow.

Redmint is druk bezig met een shopperactivatie voor Fiskars. Want ook wanneer de blaadjes van de bomen vallen heeft je tuin onderhoud nodig!

Leidse Hogeschool OK betalen brainstorm

OK Betalen spart met studenten.

In samenwerking met OK Betalen en Hogeschool Leiden heeft Redmint een grootse brainstormsessie georganiseerd voor ca. 200 studenten commerciële economie.

Praten over sport en marketing met Motion3.

In deze aflevering vraagt Willem-Paul Logman Kim de Graaf van challenger Motion3 het hemd van het sportieve lijf.

app challenge battle of concepts ministerie van economische zaken website gezond fruit groente kinderen

Wij hebben een gezond appje.

Onze stagiaire Marjolein is de strijd aangegaan en doet mee aan een challenge voor het Ministerie van Economische Zaken. Het doel is om kinderen te inspireren om meer groente en fruit te eten. Dit doen we door middel van een leuke app. Ondertussen voert Marjolein een diepgaand marktonderzoek uit op haar nichtje…