Derde dinsdag: Borremans’ Visie

Wellicht zijn er nog recentere cijfers, maar uit een, op de website Zuivel Online gepubliceerde tabel blijkt, dat wij als Nederlanders in 2016 gemiddeld 95 kilo melk en melkproducten op jaarbasis hebben verorberd. Van die 95 kilo bestaat bijna 50 kilo uit melk, dik 30 kilo uit yoghurt, ruim 20 kilo uit kaas en nog ‘ns bijna 4,5 kilo aan boter en room. Deze hoeveelheid geldt dus per persoon en is al jarenlang stabiel. Hoewel de melkconsumptie aan het afnemen is.

Traditie
Dit neemt niet weg dat Nederland desondanks nog steeds een groot(s) zuivelland is, zowel qua productie als consumptie. De ketenorganisatie van de zuivelsector – ZuivelNL – leert ons dingen, die we al lang weten, maar die ons toch een trots gevoel geven. Zoals dat Nederland een uitgesproken zuivelland is. En dat de Nederlandse productie van melk, boter en kaas een lange traditie kent. Hetzelfde geldt voor de zuivelconsumptie. ‘Melk, kaas, yoghurt en zuiveldesserts vormen voor veel Nederlanders onderdeel van het dagelijkse voedingspatroon’. Ja, me dunkt! Het nuttigen van zuivel is er bij de Nederlandse consument ingeramd. Onvergetelijke reclamecampagnes hebben een forse bijdrage geleverd aan onze gezamenlijke zuivelconsumptie. De M-brigade, eind jaren vijftig, begin jaren zestig. Volgens Joris Driepinter moest ik dagelijks drie glazen melk per dag naar binnen klokken. Melk was de witte motor. Met melk meer mans, melk is goed voor elk, sterker nog: melk moet. Er was schoolmelk, er waren mobiele melkbars, in fancy autobussen, met de hippe slagzin (vrij naar Remco Campert): Melk is verrukkelluk. Ook gingen we medio jaren zestig niet alleen kaas op brood, maar ook uit ‘t vuistje eten. Later moesten we echte boter op ons brood smeren, want die was ‘lekker, lekker’. Met echte boter kreeg je eind jaren negentig zelfs gezworen vijanden – zoals de voetballers Frank Rijkaard en Rudi Völler – weer aan tafel.

Verschil
Zuivel is niet weg te denken uit de Nederlandse winkel. En het aanbod is groot. Een beetje supermarkt heeft een vele meters lange gekoelde wand met een enorme hoeveelheid aan pakjes, kuipjes, bekertjes, pakken en kannen zuivel. Boter, margarine, slagroom, vla en melk. Héél véél melk. En daar wringt ‘m nou net de schoen. Want ik mis in dat rijke melkaanbod, eufemistisch gesteld: het overzicht. Ja, ik weet het verschil tussen volle en halfvolle melk, maar waarom is de melk van de Zaanse Hoeve van Albert Heijn en die van Ok€ van PLUS en Coop goedkoper dan de melk van Campina? En waarom zijn de prijsverschillen zo groot? Variërend van iets onder de 50 eurocent tot ruim boven de euro, waarbij het verschil kan oplopen tot meer dan 60 cent per literpak. Hoezo? Is die goedkope melk aangelengd met water? Ligt die Zaanse Hoeve eigenlijk in Oost-Europa?

Herkomst
Niets van dit alles! In een uitzending van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde van vorig jaar maart blijkt, dat er helemaal geen verschil is. Al die melk in al die verschillende pakken met al die verschillende prijzen is vrijwel identiek en komt veelal uit dezelfde fabriek. Melk is in Nederland gestandaardiseerd en voldoet aan dezelfde wettelijke normen, qua eiwitten en vet. Het verschil zit ‘m in een mooiere verpakking en in de communicatie rondom het product. Kortom: it’s marketing, stupid! Op zich is daar niets mis mee. Als consumenten meer voor een ‘premium brand’ willen betalen, moeten ze dat vooral doen. Neemt niet weg, dat het zuivelschap nog steeds chaotisch op mij overkomt. In een tijd, dat de herkomst van producten voor consumenten steeds belangrijker wordt, wil ik nou weleens weten wat het verschil is tussen weidemelk, biologische en biologisch-dynamische melk. Leg me dat nou ‘ns goed uit Nederland Zuivelland!

Cover Marketingtribune

Goud Uberconnected-creatieven Marleen Geerts, Eva Nota en Joost van der Voort ontwerpen in samenwerking met Redmint de cover van het Food en Retail-themanummer van MarketingTribune (19 december 2017).

Retail-tour

Redmint organiseerde in samenwerking met AVK Brand Events op maandag 11 december een retail tour voor een gezelschap ondernemers uit de wereld van de automotive.

PR-event Elzen Kliniek in Hudson’s Bay

Redmint organiseerde op 27 november 2017 een succesvol pr-event voor de Elzen kliniek in Hudson’s Bay. Bekijk hier het videoverslag!

Derde dinsdag: Borremans’ Visie

Als ik deze column schrijf, is Sint Nicolaas ongeveer 24 uur in het land. Zaterdag 18 november. Beetje vreemde dag. Anti-Zwarte Pieten op weg naar Friesland, die worden tegengehouden door anti-anti-Zwarte Pieten uit Friesland. Het is allemaal heel erg 2017. Net zoals het weer. Regen en wind in het noorden des lands en in het midden, in mijn dorp: bloeiende bloesem. Ook dát is 2017. De Sinterklaas uit mijn jeugd reed op zijn schimmel over besneeuwde daken, slechts verlicht door de maan, die door kale bomen scheen. In Amsterdam Osdorp kwam de goedheiligman gisteren aan op een kameel. En door het raam kijkend, zie ik dat de berkenboom in de tuin van mijn buren nog vol in blad staat.

Sinterklaasboek
Het klimaat en Sinterklaas kennen een opmerkelijke overeenkomst. Het zijn allebei onderwerpen waar mensen zich erg druk over maken. Al járenlang. In de jaren tachtig, toen de inmiddels vergeten zure regen een groter probleem was dan het klimaat, waren er bijvoorbeeld al actiecomités tegen een te vroege komst van de kerstman. De vroege komst van pepernoten in de winkels is ook elk jaar weer een reden voor emotioneel commentaar. Het Sinterklaasfeest is geen statisch verschijnsel, maar een cultureel-maatschappelijk fenomeen, dat voortdurend in beweging is. Overigens pas sinds het midden van de negentiende eeuw toen het Sint Nicolaasfeest, zoals wij dat nu nog steeds kennen, ontstond.

Opvoedingsidealen
Het was de Amsterdamse schrijver en onderwijzer Jan Schenkman, die in 1850 het eerste échte Sinterklaasboek schreef: ‘Sint Nicolaas en zijn knecht’. Dit boek voldeed aan alle criteria waaraan een Nederlands kinderboek in de negentiende eeuw moest voldoen. Het moest een geïllustreerd verhaal zijn en pedagogische elementen bevatten zoals het belonen van brave kinderen (“Wie zoet is, krijgt lekkers…”) en het straffen van ondeugende (“… wie stout is de roe.”). Het ging om de opvoedingsidealen van de gegoede burgerij uit de negentiende eeuw. Schenkman past er echter voor om van zijn boek een streng moralistisch boek te maken. Zijn moest boek vrolijkheid brengen. Hij had oog voor de noden van arme kinderen en gaf in zijn boek ruim baan voor technologische innovaties. Vandaar die stoomboot. Voor zijn tijd een technisch novum.

Commercie
‘Sint Nicolaas en zijn knecht’ is in de decennia na 1850 nog meerdere malen is herdrukt. Tot in de twintigste eeuw. Hierbij werd de inhoud voortdurend aan de tijd aangepast. Zo droeg de knecht van Sint in de editie van 1850 nog een harembroek. In de herdruk van 1855 draagt hij de kledij van een zestiende-eeuwse page, het tenue zoals wij dat nu nog steeds kennen voor Zwarte Piet. Overigens komt die benaming pas voor eerst voor aan het eind van de negentiende eeuw. Opmerkelijk is ook dat Schenkman aandacht besteed aan de commerciële aspecten rond het Sinterklaasfeest. Zijn boek bevat hoofdstukken als ‘St. Nikolaas bij den Banketbakker’ en ‘St. Nikolaas bij den Boekwinkel’. In deze hoofdstukken wordt in rijmvorm omschreven wat er in de Sinterklaastijd bij de bakker te koop moet zijn: ‘Wat heerlijke poppen! Wat keurig banket.’ En dat het zo’n plezier is om elkaar een boek cadeau te doen: ‘Een boekje met prentjes geeft jaren lang pret’.

Vrolijkheid
Het Sinterklaasfeest is dus altijd een commercieel feest geweest. Ik ben een traditioneel mens en vind het daarom jammer dat ik nu al zoveel kerstetalages zie. Hoe mooi ze ook zijn, de retail moet de komende drie weken Sinterklaas uitstralen. Juist in een tijd, waarin Sint en vooral Piet – al of niet terecht – bron zijn van heftige discussies, is het juist aan de retail om  –  eendachtig Jan Schenkman – de vrolijkheid van dit unieke feest voor kleine én grote mensen te benadrukken.

Remko Posthuma start als Technology Director bij Goud Uberconnected

Goud Uberconnected zet de volgende belangrijke stap door Remko Posthuma aan te trekken als Technology Director.

Huib Maaskant Creatief Directeur bij Goud Uberconnected

Huib Maaskant Creatief Directeur bij Goud Uberconnected

Het in Amsterdam gevestigde bureau Goud Uberconnected heeft Huib Maaskant aangetrokken als Creatief Directeur.

Solar Plus tour B2B klantactivatie

Solar Plus Tour

Om het Solar Plus assortiment te activeren heeft Redmint samen met Solar een Solar Plus Tour georganiseerd.

Overname brand-shoppermarketingbureau Redmint door Goud Uberconnected

Social media- en merkactivatiebureau Goud Uberconnected heeft brand-shoppermarketingspecialist Redmint overgenomen.

Fiskars Roadshow.

Redmint is druk bezig met een shopperactivatie voor Fiskars. Want ook wanneer de blaadjes van de bomen vallen heeft je tuin onderhoud nodig!